Frans speurde in Frankrijk naar zijn droomauto en vond haar: ‘gebutst, onder het stof, maar wat een schoonheid’
Een stuk uit de Tubantia van 17 juli 2021
IK EN MIJN OLDTIMER - DIEPENHEIM - Zomer 2000. Tijdens een gezinsvakantie in Bretagne zoekt Frans Koop een Citroen Traction Avant Cabriolet. Als hij ergens in de binnenlanden een schuur ontwaart met daarop een logo van Citroen gaat zijn hart sneller kloppen. Zou het…
Anno 2021 staat ‘la grande dame de la route’ al jaren in de garage van de 67-jarige inwoner van Hof van Twente. Het is er één van drie in ons land. Zij wordt gekoesterd, maar ook volop gebruikt. „Een auto is gemaakt om te rijden”, zegt de voorzitter van de afdeling Oost-Nederland van Traction Avant Nederland.
Pech onderweg
„Frankrijk, Rome, Duitsland, bergpassen in de Alpen. Dit is één van de weinige oldtimers die prima in het huidige verkeer mee kunnen komen. Al moet je er wel rekening mee houden dat je onderweg pech kunt krijgen. Anders moet je geen oldtimer rijden. Wist je trouwens dat onze stichting als enige oldtimerclub een eigen volwaardige apk heeft ontwikkeld? Eigenlijk volstrekt logisch. Je bent wel met oude auto’s onderweg.”
Getrouwd
Foto’s getuigen van de restauratie sinds de kennismaking in 2000. „Toen wij destijds die oude schuur zagen werd ik wel opgewonden ja. Ik wilde per se een Traction Avant Cabrio. Mirjam en ik zijn getrouwd in de Traction Normale van haar broer. Die was ooit van haar broer geweest en zij had er nog een nieuw hemeltje voor genaaid. Mijn droom was echter de cabrio. Heerlijk in de open lucht cruisen, de wind door de haren…”
Mijn droom was echter de cabrio. Heerlijk in de open lucht cruisen, de wind door de haren…
Schatkamer
Dat doet hij volop, maar de gepensioneerde denkt ook met plezier terug aan die gedenkwaardige zomer van 2000. „Bij die schuur zat een oud mannetje met een alpino. Of hij wist waar ik een Avant kon kopen, vroeg ik hem. ‘In Nederland’, zei hij, ‘daar rijden de meeste’. Maar hij wist wel twee restauratiebedrijven op 150 km van elkaar.”
Kun je vergeten
„Op zijn advies zijn wij naar één van die adressen gereden. Wat wij daar zagen was ongelooflijk. Een enorme verwaarloosde schuur met Rolls Royces, een Bugatti, Talbots enz. Een schatkamer. Alleen geen Citroen Traction Avant Cabrio. ‘Kun je vergeten’, zei de eigenaar toen ik ernaar vroeg. Hij verwees naar het blad ‘La vie de l’auto’. Het nieuwe exemplaar was net binnen. Laat er daar nou een in staan, een zes cilinder cabrio 15 Six notabene, 100 km verderop.”
„De man was zelf stomverbaasd. Op mijn verzoek belde hij direct met de eigenaar. Ja hij was nog te koop, maar er was al een belangstellende vanuit Parijs onderweg. Wij er ook naar toe natuurlijk. Daar stond ze, onder het stof, zonder motorkap, gebutst plaatwerk, stoelen in plaats van banken, maar wel rijdend. Een schoonheid uit 1951. Oorspronkelijk geen cabrio, maar wel tot in detail omgebouwd.”
Restaureren
De rest is geschiedenis, vastgelegd in foto’s. Op een ambulance naar Nederland, bij Lensink en Kolstee in Aalten, waar het koetswerk werd gerestaureerd. „Fantastisch zoals zij hun vak verstaan”, zegt Frans Koop. „Ik ben er zelf ook drie jaar lang elke dinsdagmiddag geweest om te helpen. Het is tenslotte mijn auto dus moet je er ook wat aan doen. De motor is gereviseerd, originele banken erin en een nieuwe kap erop.”
Uiteraard moet er even worden gereden. Onderweg door het Twentse coulisselandschap gaan bij veel fietsers de duimen omhoog. Frans Koop en zijn dame zijn in hun sas. De 76 pk sterke zes cilinder motor blijkt geen enkele moeite te hebben om de 1370 kilogram wegende en 3090 mm lange wagen voort te stuwen.