08-04-2023 Ontwaaksleutelochtend bij Wilmink
Een boel Tractionneuzen richtten zich op zaterdag 8 april op Almelo. Voor veel van de auto's was dit het ontwaken na hun winterslaap. Bij Citroëndealer Wilmink in Almelo zouden ze welkom worden geheten en werd de mogelijkheid geboden om van de gehele werkplaats gebruik te maken. Wensen waren indien mogelijk van tevoren doorgegeven, zodat de technische commissie zich kon voorbereiden op de klussen die hen ten deel zouden vallen.
Met koffie en koek werden de berijders van de Tractions ontvangen in de werkplaatskantine. De eerste klussen werden voorbereid. Fred kon zich niet inhouden en was met zijn startmotor al in de weer in de werkplaats, om ervoor te zorgen dat deze niet meer zou blijven hangen en de auto weer soepel zou starten.
De laatste drie Oost-aanwinsten in de ledenlijst waren present: nieuwe leden Erwin en Marit, Jules en Robert-Jan kwamen allemaal opdagen. Erg leuk dat ze direct betrokken en geïnteresseerd zijn! De Traction van Erwin en Marit heeft iets meer opfriswerk nodig en stond nog in Azelo, de Traction van Robert-Jan wordt flink onder handen genomen bij CAS, maar Jules had zijn rijdende pareltje bij zich. Na een kleine 40 jaar zonder Traction is hij gezwicht en is nu rustig bezig met het perfectioneren van deze auto.
Toen de koffie op was trok het hele gezelschap richting werkplaats. Onder begeleiding van Hans ging de ene na de andere auto over de remmentestbank. Niet alleen de remkracht wordt daarmee gemeten, maar ook het verschil tussen links en rechts. Aangezien de remmen van de Traction in het moderne verkeer weinig reserve hebben, is het nuttig om dit zo goed mogelijk op orde te krijgen. Enkele leden gingen dan ook met wat huiswerk op pad. De auto van Niek werd ter plekke even bijgewerkt op de brug.
Toen het toch over remmen ging bracht Henny zijn huidige verbeterproject naar voren: Hij is namelijk bezig met het voorbereiden van schijfremmen voor zijn Traction. Dat zou een stuk meer remkracht moeten opleveren. Een Fransman heeft dit trucje al eens uitgevoerd, en heeft alles netjes gedocumenteerd zodat Henny op basis van zijn technische tekeningen verder kan werken. Maar geen Traction is hetzelfde, dus er komt zeker nog heel wat inventiviteit van Henny's hand bij kijken!
De Traction van Jules ging ook de brug op, hij had zijn auto nog nooit goed van onderen kunnen bekijken. Daar bleek nog wat werk te zitten, de hele onderzijde bleek namelijk flink nat van de olie. Ook Freek was op zoek naar een (iets minder heftige) olielekkage op de brug. Het leek er toch op dat dit bij de krukaskeerring vandaan komt, ondanks de verbeterde versie die hij heeft ingebouwd. Er schijnen inmiddels nóg verder verbeterde krukaskeerringen te zijn die wel iets beter werken. Wellicht iets voor de volgende keer dat de motor uit de auto gaat, Freek begint er handig in te worden na dit een aantal keren gedaan te hebben de afgelopen jaren. Frans kon zich niet inhouden toen hij een los hangende handremkabel zag, en leefde zich uit met een enorme lading sleutels die allemaal de verkeerde maat leken te hebben. Uiteindelijk lukte het dan toch.
Niek had zich intussen teruggetrokken in de kantine met een grote pan een brander. Hij had zich op vrijdag uren werk verschaft door voor de hele club eigenhandig erwtensoep te maken. Na het klussen, praten en rondhangen waren de mannen hier wel aan toe. De snert was als vanouds heerlijk, Niek ontving hiervoor alle lof. Zo proberen we hem over te halen deze traditie voort te zetten.
Technische commissie, bedankt voor alle raad en daad. En Niek bedankt voor de heerlijke snert! Na deze dag kunnen Traction en berijder er weer een seizoen tegenaan.