Beste TAN Oost-leden,


Ik wil me graag even voorstellen; ik ben Freek Beltman 66 jaar oud, getrouwd met Riet en woon in Bathmen. Op mijn 18de kocht ik mijn eerste auto een Renault-4 met 3 versnelling en dus ook dubbel klutsen tussen 2 en 1. Ik zag destijds in de garage, waar ik toen kluste, een Traction Avant in restoratie staan en vond dit toen al de ultieme auto! Dit is ook in de loop der jaren zo gebleven met de wens om ooit zelf nog eens zo’n auto te hebben. Aangezien ik een drukke baan had was er geen tijd over voor een dergelijke hobby dus maar uitgesteld tot mijn pensioen. Ondertussen de laatste jaren wel kijken of er misschien een te vinden was. Vorig jaar gestopt met werken en je raadt het al op zoek naar de ultieme auto en sinds maart dit jaar ben ik de trotse bezitter van een Traction Avant 11BL uit 1953 (ook mijn bouwjaar).
De auto is in 1973 ingevoerd in Nederland en in 1975 op kenteken gezet, vanaf 1982 is zij in bezit geweest van een eigenaar en die heeft er in deze periode weinig kilometers mee gemaakt. De laatste jaren was er niet mee gereden dus je begrijpt het al geen remmen, verlichting , niet lopend, geen laadstroom enz, enz.
Mijn overbuurman, zelf ook een Traction rijder, gaf me het advies om eerst de auto weer lopend te maken en dan kom je volgens hem vanzelf alle problemen wel tegen.
Zo gezegd zo gedaan; na de rem revisie, het nalopen van alle elektrische verbindingen, het oplossen van het laadprobleem, reparatie ruitenwisser, kleppenstellen e.d. kon ik mijn eerste ritje maken. Na 15 km werd de accu niet meer geladen, defecte dynamo. De lagers waren versleten waardoor het anker aanliep, warm werd en dus de verbindingen met de collector het begaven. Na vervanging van lager, koolborstels en solderen van alle collectorverbindingen was dit probleem weer opgelost. Kort hierop begaf de benzine pomp het en deze dus ook maar gerestaureerd en gelijk een benzinefilter geplaatst. 

freek 1 
 (na een ritje naar Enschede)

Inmiddels zo’n 300 kilometers gereden en weet nu wat me te wachten staat de komende tijd. De temperatuur loop stationair te veel op en ik verlies wat olie uit het carter of de versnellingsbak (is nog niet duidelijk). Gelukkig heb ik de beschikking over een mooie sleutelruimte in een schuur bij mijn broer op de boerderij.

 freek 2
 (Lekker droog geparkeerd bij mijn broer)
freek 3 
 (onze kleinzoon vindt het geweldig)

Uiteraard ben ook lid geworden van TAN en hoop in de toekomst, na nog wat sleutelwerk kennis met andere TAN leden te maken.


Groeten, Freek Beltman.